Autor: Raido Tamar • 7. detsember 2020

Mis on SEO? Puust ja punaseks koos 9 Eesti näitega

Oled mõelnud, mis on SEO ja kuidas seda oma äri heaks kasutada saad? Ajal, mil 53,3% kogu veebi liiklusest moodustab Google’i orgaaniline otsing, on oskuslik otsingumootoritele optimeerimine üks eduka turunduse aluseid.

Mis on SEO?

SEO (search engine optimisation ehk eesti keeles otsingumootoritele optimeerimine) on parema nähtavuse saavutamine otsingumootorites ning otsingumootoritele veebilehe sisust arusaadavuse parandamine. Lihtsustatult öeldes - hästi optimeeritud lehte kuvatakse otsingumootorites eespool.

Peamiselt räägitakse SEO puhul Google’i otsingumootori jaoks optimeerimisest, aga seda võib käsitleda ka Youtube SEO (Youtube’i otsingutulemuste optimeerimine), Amazon SEO ja teiste platvormide otsingumootorite optimeerimisena. SEO annab võimaluse olla nähtav inimestele just sel hetkel kui nad väga aktiivselt konkreetse toote või teenuse kohta informatsiooni või mingisugusele küsimusele vastust otsivad.

Tihti tähendab Google’i SEO kodulehele tehtavaid erinevat laadi muudatusi. Eraldi vaadatuna võivad need muudatused küll lihtsana tunduda, kuid just kombineerituna moodustub tervik, mis aitab lisaks veebilehe paremale nähtavusele Google’s ka konkreetse kodulehe kasutajamugavusele kaasa.

Veebilehtede positsioon ja klikimäärad

Internet on lai - maailmas on peaaegu 2 miljardit veebilehte ning hinnanguliselt umbes 25% nendest on aktiivsed. Kuidas oma koduleht Google’i otsingu tippu saada?

Uuringud näitavad, et Google’i otsingu esimesel lehel olevad vasted saavad ligi 95% kõikidest külastustest. Samuti on positsioonide võrdluses otsingutulemuste tipus olevate veebilehtede klikimäär (CTR) tunduvalt kõrgem. Seega tasub SEO-ga tehtud töö mitmekordselt ära. (https://www.screamingfrog.co.uk/what-is-seo/)

Keskmine klikimäär Google’i otsingutulemuste lehel positsioonide võrdluses:

Allikas: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Inimesed otsivad informatsiooni väga erinevalt. Teeme katse: millist märksõna kasutaksid allolevat toodet otsides?

Statistika järgi kasutatakse eelkõige sõna “haagissuvila” (otsitakse aasta lõikes ühes kuus keskmiselt 600 korda Google’ist). Järgneb matkaauto (450 korda), karavan (300 korda), haagissuvilad (150 korda), autosuvila (100 korda), matkabuss (80 korda), matkaauto (70 korda), autoelamu (60 korda) ja lisaks veel mitmed teised sõnastused. Põhjusel, et inimesed mõtlevad ning otsivad tooteid erinevalt, on oluline, et veebilehe optimeerimisel arvestatakse kõiki valdkonnaga seonduvaid sõnu ja sünonüüme.

Kuidas enda äriga seonduvaid märksõnu teada? Selleks on keyword research ehk märksõnade otsing ja -analüüs. Hea on alustada guugeldamisest, et näha, milliseid märksõnu konkurendid kasutavad, samuti milliseid märksõnasid Google antud otsingutes soovitab. Märksõnade kohta on rohkem kirjutatud selles artiklis: SEO ABC ehk 5 nõuannet SEO-ga nullist alustajale .

Google’i algoritm ja SEO

Guugeldamine on saanud osaks meie igapäevasest elust ning inimesed on harjunud, et otsing annab koheseid vastuseid. Üle maailma tehakse Google’ist ühes sekundis ligi 80 000 päringut. Erinevad uuringud näitavad, et pea ⅘ inimestest kasutab Google otsingut mitu korda päevas. Samal ajal sisaldavad veebilehed teksti, pilte, videosid ning palju muud. Kuidas aga Google leiab sellest tohutust informatsiooni hulgast kõige olulisema?

Otsingumootorid on selleks välja töötanud otsingumootori algoritmi, mis aitab reastada otsingutulemuste positsioone. Google’i algoritm koosneb rohkem kui 200 erinevast faktorist, mis kõik mõjutavad veebilehe positsiooni. Faktorite mõjukuse osakaal on erinev. Google ütleb Starter Guide'is :

Faktid

“Google uses over 200 signals in scoring their search results and SEO encompasses technical and creative activities to influence and improve some of those known signals. It’s often useful to not focus too much on individual ranking signals and look at the wider goal of Google, to provide the best answers for its users.”

SEO eesmärk on läbi erinevate tegevuste nende mõjurite arendamine ja seeläbi kindlate otsingutulemuste mõjutamine paremuse suunas. Samas aga soovitab Google Starter Guide vaadata pigem laiemat pilti ning mitte liialt kitsalt konkreetsetele mõjuteguritele keskenduda.

Keegi ei tea, millised täpselt on kõik need faktorid, õnneks aga teame me osasid neist. Kuidas? Näeme seda Google’i otsingu tulemusi analüüsides. Samuti on paljud spetsialistid neid korrelatsioone õppinud ning erinevaid teooriaid testinud. Tihtipeale tulebki faktorite parem mõistmine läbi praktika ja katsetamise.

SEO näiteid Eestist

E-poodide külastatavused Eesti näitel

Palju külastusi saavad ühes kuus Eesti suurte e-poodide kodulehed ainuüksi läbi Google’i otsingu? Maailma ühe paremini Google’i külastust prognoosiva tööriista Ahrefs.com andmetel on näiteks Eestis üks kõige rohkem Google’ist orgaaniliselt külastatav ehituskaupade e-pood Bauhof.ee. Bauhofi e-poodi külastatakse keskmiselt 207 000 korda ühes kuus. Andmete sees on ka brändi otsingud nagu “Bauhof,” “Bauhof.ee,” “Bauhof Tartu” jne.

Bauhof.ee on esimesel positsioonil Google’s järgmiste märksõnadega:

Siseuksed - 2000 (otsingud kuus keskmiselt aasta lõikes)

Laminaatparkett - 1200

Seinapaneelid - 1300

Tapeet - 1500

Komposter - 1000

Kipsplaat - 1000

Võrdlusena teiste Eesti suuremate e-poodide külastatavus Google’st ühes kuus:

Euronics.ee - 252 000 külastust,

Kaup24.ee - 163 000 külastust,

Hansapost.ee - 98 500 külastust.

SEO-d mõjutavaid faktoreid näete juba otsingutulemustes

Pidevas infomüras elades on oluline, et kõige tähtsam oleks pilguga hetkega haaratav. Sama kehtib ka otsingutulemustes. Millist otsingutulemust pigem klikiksite, kui otsite “haagissuvila rent Tartus?”

Haagissuvila näide

Samal põhjusel on oluline, et ka URL-id oleksid optimeeritud. Millist URL-i klikiksite “diivanid” otsides?

Mööblipood näide

Kuidas peaks Google aru saama, millest on sinu veebileht, kui seal ei ole sisu teemal, mida inimesed otsivad? Mida ütleb Google jaoks suvaline numbrikombinatsioon URL-is, samas kui märksõna “diivanid” teeb asja üheselt mõistetavaks?

Mille alusel peaks Google’is tekkima usaldusväärsus sinu lehe alusel kui teised lehed sinu lehe suunas ei viita/ligi? Väga lihtsalt öeldes, mida rohkem teised sinu lehele viitavad, seda autoriteetsem ja usaldusväärsem sinu veebileht Google’i silmis on. Sellest ka parem positsioon otsingutulemustes.

Kas Google’l üldse on võimalik sinu lehelt infot koguda? Mida rohkem informatsiooni Google’l sinu lehelt leida on võimalik, seda lihtsamini jõuab sinuni ka potentsiaalne klient. Kasutajamugavus on see, mis tihti otsustab, kas sooritatakse ost või mitte. Oluline on tagada kõik eeldused kasutaja võimalikult mugavaks ostuteekonnaks, otsingumootor seal hulgas.

Hooajalisus ja otsingumahtude muutus

Tihti hakatakse erinevateks hooaegadeks tunduvalt varem valmistuma. Teadis ka vanarahvas, et rege rauta suvel, vankrit talvel. Aiamööblit hakatakse otsima talve lõpus. Rannariideid kevade alguses. Eriti selgelt joonistub välja otsingu mahtude kasv seoses jõuludega. Esimest huvi jõulukaupade vastu tuntakse juba oktoobris ning väga kiire otsingu mahtude kasv jõulude osas saabub novembris. Näitena märksõna “jõulukaunistused” otsingumahud:

“Jõulukaunistused” otsingumahud 01.08.2019 kuni 31.01.2019

Samuti on selge erinevus tootegrupiti. On kaupasid, mis kõnetavad inimesi aasta läbi ja otsingu mahtude kõver püsib suhteliselt stabiilsena, näiteks nagu eelpool mainitud ehitustarbed (Bauhof). Samas kui mõned tooted on populaarsed vaid teatud perioodil.

Võrdluseks kahe kaubagrupi otsingu mahtude erinevus märksõnade “reisikohvrid” vs “jalgrattad” otsingutes ühes kuus Google’ist viimaste aastate jooksul (mida mõjutas kevadine ootamatu olukord erinevates suundades):

Reisikohvrid otsingumahud
Jalgrattad otsingumahud

Näeme selgelt, et huvi jalgrataste vastu on aastate jooksul pigem ühtlasem. Samas reisikohvrite otsingu mahtude graafik “lainetab” ühtlaselt, olles haripunktis igal aastal samal ajal - kevadel. Kõigele lisaks järgnes COVID-19 mõjul ühe kaubagrupi otsingumahtude üldine oluline tõus ja teises oluline langus. Otsingumahtude andmed aitavad ka kergemini aru saada, mis turul toimub.

Kes sa Google’i arust oled?

Praegusel ajal on ilmselt vähem inimesi, kes esimest korda kellegagi kohtudes neid enne guugeldanud ei ole, kui neid, kes seda teevad. Esmamuljet loetakse oluliseks, aga kui see mulje luuakse juba enne kohtumist põhinedes sellele, mis guugeldades sinu kohta leiab?

Mida sina enda nime Google’s otsides esimesena näed? Mis järeldusi sellest võhivõõrana teeksid?

Keerulisem on olukord aga samanimelistega. Mõned Eesti nimekaimude nimeotsingute Google’i esimesed tulemused:

Nimekaimud näide

Minu enda nime “Raido Tamar” esimesed otsingutulemused, mis ma olen teadlikult optimeerinud usaldusväärsuse tekitamiseks nimeotsingu tulemustes:

Raido Tamar näide

Kuidas SEO-ga alustada?

Baastaseme SEO ei ole raketiteadus. Küll aga võtab see aega ja parajalt kannatust. Optimeerimise vaatenurgast peaks kodulehe tegemisel silmas pidama, mida konkreetses valdkonnas otsitakse. Seejärel saab SEO-d silmas pidades oma veebilehele järjepidevalt sisu luua, pakkuda vastuseid klientide probleemidele, suurendada Google'i jaoks lehekülje autoriteetsust ja teha korda elementaarsemad tehnilised SEO probleemid, mis aitavad luua eeldused, et pikaajaliselt orgaanilistes tulemustes nähtavust parandada.

Otsingutulemustes tippu saamiseks on võimalik kasutada ka otseteid. Näiteks Google Ads on kiirem võimalus Google’s nähtavust parandada, küll aga peab selle eest ka regulaarselt maksma. Otsimootori turundus aga loob baasi ka kõikide teiste turundustegevuste jaoks. Sageli võib edu peituda ka erinevate lahenduste kombinatsioonis.

Baasteadmised käes, on parim viis SEO-d õppida läbi praktika. Selleks tuleb mõista nii seda, kuidas otsingumootorid töötavad, kui ka tehnikaid, mida otsingumootorite optimeerimiseks kasutada.

Faktid

Tule SEO baaskoolitusele, mida viib läbi kogenuim SEO spetsialist Eesti turul, Raido Tamar. Koolituse info leiad SIIT