Autor: Andres Kostiv • 15. oktoober 2020

Kuidas Andres Kostiv Google disainisprindiga tulevikku ennustas?

Kujuta ette olukorda, et sul on ajamasin, sa käid kiirelt ära tulevikus ja saad teada, kas su uus teenus või toode saab olema hitt või vajub unustusse? Google disainisprindiga on reaalselt võimalik viie päevaga katsetada, kas su uus teenus lendab või mitte?

Näiteks minu viimase läbiviidud sprindi eesmärgiks oli luua uus X-teega liitumise prototüüp, aidates sellega meie e-riigi arengu sammukese edasi. Viisin läbi täismahus viiepäevase Google disainisprindi, sulgedes end kuueliikmelise RIA meeskonnaga nädalaks koosolekuruumi. Nelja päeva jooksul lõime realistliku prototüübi ning viiendal päeval testisime seda lõppkasutajate peal.

Mis on Google disainisprint?

Nagu nimi viitab pärineb tööriist Google Ventures'ist ning sai alguse tarkvaraarenduse poolelt, et liikuda arendustega kiiremini edasi ning mitte jääda kinni tavapärasesse arutame, katsetame, arutame protsessi. Tavapärases ettevõttes kestab teenusedisaini protsess mitmeid kuid. Esimene pool ajast kulub ärianalüüsile, lõppkasutajate vaatlemisele, mitmetele aruteludele ja töötubadele ning teenusemudeli, nõuete ja prototüübi loomisele. Sealt edasi antakse prototüüp edasi arendajatele. Mis tihti juhtub on see, et vahepeal jõutakse tagasi arutelu faasi, kuskilt tuleb veel uut infot ning protsess venib, venib ja venib.

Disainisprindiga saab aga heita kiire pilgu tulevikku ehitades viie päevaga nullist toote või teenuse prototüübi ning katsetada seda päris kasutajate peal. See annab võimaluse saada kohest tagasisidet, kas su lahendusel on potentsiaali, enne kui programmeerimisele raha kulutama hakkad. Seega kõige lihtsamalt öeldes on disainisprint probleemilahenduse tööriist, kus tiimid saavad katsetada oma lahendusi kiirelt ja efektiivselt.

Sprint, mis tundub kui maraton

Sprint ise kestab viis päeva ning on naljatamisi kutsutud ka disaini ironmaniks. Sprindile eelneb ettevalmistusperiood, kus kogutakse vajalikku infot, lepitakse kokku väljakutsetes, sõnastatakse võimalikult täpne probleem ning pannakse kokku sprindi meeskond. Meeskond võiks ideaalis olla kuni seitse inimest. Soovitavad rollid on tooteomanik, juhtiv programmeerija, klienditeenindaja-kliendihaldur ning lisaks mõni ekspert. Olenevalt ettevõttest ja väljakutsest, võib üks inimene täita ka mitut rolli. Oluline on, et kogu meeskond osaleb kõigil etappidel, mis tähendab ligi nädalast “puhkust” oma põhitööst. Oluline roll on ka sprindi läbiviijal, kes peaks olema disainisprindi metoodika valdamise meister, samuti kogenud koolitaja ning ideaalis ka hea disainer, kes on suuteline käigupealt ka prototüübi testimiseks valmis looma.

Seega on ju vahva ette kujutada, et sul on ajamasin, millega saad kiirelt tulevikus ära käia ja vaadata, kas sul on mõtet konkreetse toote arendamisele sel kujul rohkem aega ja ressurssi panustada või mitte.

Kui Sulle tundub, et disainisprint on midagi sulle, siis tule koolitusele. Rohkem infot koolituse kohta leiad SIIT