Autor: Raido Tamar • 10. märts 2021

Märksõnade analüüs aitab teha turundusotsuseid

Kas teate, millal hakatakse rohkem otsima hooajalisi märksõnu nagu “aiamööbel”, “jalgrattad” jms? Kas selleks on vaja teha e-poe menüüs muudatusi, et tõsta vastavad kategooriad ettepoole, mille vastu tuntakse just antud hetkel suuremat huvi?

Kas matkaautode müügiga tegeledes peaks menüüs nimetama vastava toote või kategooria lehe “matkaautod”, “karavanid”, “haagissuvilad”, “matkabussid”, “matkasuvilad”, “autoelamud”, “autosuvilad”, “automajad” või hoopis “ratastel maja”?

Mida otsitakse Google-ist ehk millist märksõna on inimesed rohkem harjunud kasutama ja seeläbi ka lehelt otsima? Aga ka miks keskenduda märksõnade/sõnastusele, mida Google-is otsitakse vähem?

Märksõnade tuvastamine ehk märksõnade analüüs on esimene etapp SEO töödes. Selleks, et mõistaksid edasist artiklit paremini, loe täpsemalt mis on SEO ehk otsingumootoritele optimeerimine.

Mis on märksõna ja märksõnade analüüs?

Märksõnade all peetakse silmas otsingufraase, mida kasutatakse erinevates otsingumootorites. Seega, Google-i otsingu “kodulehe analüüs” märksõna ehk otsingufraas on “kodulehe analüüs”. Märksõnade analüüs ehk keyword research hõlmab märksõnade tuvastamise protsessi ehk see on analüüs, mille käigus tehakse kindlaks, mida täpsemalt ja kui palju Google-is otsitakse. Tihti kasutatakse andmeid SEO töödeks aga otsingumahud annavad võimalusi teha targemaid otsuseid ka teistes valdkondades.

Ühe näitan saab tuua, kuidas Google-is otsitakse ühes kuus keskmiselt märksõna “jalgrattad” (alates aastast 2015 kwfinder.com tööriista andmetel):

See oli üks valdkond, mille kategooria märksõnadega sai COVID-19 alguses 2020a. kevadel teha turundusotsuseid. Kiiresti sai selgeks, mis valdkondades tuntakse sellisel perioodil (nagu meil 2020 a. kevadel oli) rohkem huvi (teostades rohkem otsinguid Google-ist) ja millistes valdkondades mitte.

Kerge oli prognoosida, et reisitarvete kategooriate otsingumahud ja huvi väheneb, aga näiteks raamatute, ilutoodete, lemmikloomade ja paljude teiste kategooriate otsingumahud tõusevad mitukümmend protsenti. Selline info andis võimaluse läbimõeldumalt tooteid e-poes esile tõsta ning sisendi, mis kaubagruppe rõhutada e-maili turunduses või sotsiaalmeedias.

Juukselõikusmasinate ja hantlite otsingumahud kasvasid kohati lausa 6-7 korda, näiteks “hantlid” otsingumahud kuude lõikes (märksõna mille otsingumahud on jälle viimase paari kuu jooksul oluliselt tõusnud):

Juukselõikusmasinate otsingumaht ei tõusnud küll niivõrd palju esimesel kuul kui COVID-19 Eestis levis, aga tõusis siiski mitmekordseks aprillis 2020:

Küll aga erinevalt hantlite otsingutest, ei ole juukselõikusmasinad 2021. aastal enam oluliselt tõusnud.

Ettevõtted kasutavad märksõnade andmeid ja võimalusi erinevalt. Erinev märksõnade kasutus aitab Google-is vastavate lehtedega paremini leitav olla. Optimeerimisel tuleb kindlasti aga arvestada, millised märksõnad peaksid olema mingisuguse lehe/URL-i jaoks optimeeritud. Home4you.ee on välja toonud voodid kategooria tekstis erinevad vooditega seonduvad märksõnad voodid, voodiraamid, kušetid, kontinentaalvoodid, pesukastiga voodid, sahtlitega voodid, voodi koos madratsiga, mootorvoodid, erinevad voodite mõõdud nagu näiteks 80x200cm, 90x200cm,120x200cm, 140x200cm, 160x200cm ja 180x200cm ja paljud muud Google-is otsitavad märksõnad.

SuperCasino kasiino lehel on näha, kuidas lisaks kasiinomängudele on kasutatud erinevaid märksõnasid nagu lauamängud, jackpot mängud, slotid kuni üldisemate otsinguteni nagu populaarsemad mängud.

Märksõnade analüüsiks on mitmeid tööriistu ja nendest ühed populaarsemad on kwfinder.com ja Ahrefs.com. Viimase tööriistaga saab tuvastada ka konkurentide märksõnasu, millega leht on kas optimeeritud või millega leht lihtsalt Google-is paremini välja tuleb.

Kuidas näha, millist märksõnadega teie leht Google’ist välja tuleb?

Lisaks märksõnade tuvastamisele on tähtis hiljem jälgida, millised on tulevased lehe positsioonid ja kuidas muutuvad märksõnade otsingumahud. Selleks on oluline paigaldada Google Search Console-i tööriist, mille kohta on rohkem informatsiooni Google Search Console – SEO alahinnatud abiline I osa ja II osa artiklites. Google Search Console-ile lisaks on mõistlik paigaldada Bing Webmaster Tools ja Yandex.Webmaster tööriistad.

Google Search Console annab täpsema ülevaate sellest, milliste märksõnade otsingutes on veebileht nähtav olnud, palju antud märksõnasu otsingutulemuse lehel otsiti, milline oli keskmine klikimäär (CTR), keskmine positsioon ja palju muud.

Ühesõnaga, andmed on kulda väärt ja kui me teame, mida mingil ajal otsitakse, siis saame teha paremaid otsuseid turunduses ja seeläbi suurendada müüki.

Faktid

Kui soovid häid teadmisi SEO-st, siis ootame Sind koolitusele. Loe lähemalt KOOLITUSEST.